اطلاعیه شماره ۴ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر قاتل بی رحم پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد بازداشت شد همراهی نکردن قشر متوسط جامعه با نهضت افزایش جمعیت متادون سالانه جان ۳ هزار نفر را می‌گیرد ریزش آوار ساختمان در حال تخریب + تصویر (۳۰ اردیبهشت) تمدید ساعات کاری دفاتر ازدواج به مناسبت میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) کشف ۱۴۰۰ گرم تریاک از معده یک قاچاقچی در بجستان (۳۰ اردیبهشت) سپاه مشهد و اصناف تامین برخی کالاهای ضروری سیل‌زدگان مشهد را برعهده گرفتند ادامه بارندگی و مه تا فرداشب در منطقه حادثه بالگرد رئیس‌جمهور بازداشت زن‌وشوهر کلاهبردار (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟ + تصویر بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی کشور تا سوم خرداد ماه رایگان است پهپاد‌های هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور اعزام شدند شهرستان ورزقان کجاست و چقدر با تبریز فاصله دارد؟ منطقه جلفا کجاست؟ عواقب اجاره کارت‌های بانکی پلمب ۱۳ پاتوق خرده فروشان مواد افیونی در مشهد روزگار تلخ مرد مشهدی پس از ۵ ازدواج ناموفق پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ٣٠ اردیبهشت ١۴٠٣) | آغاز مجدد بارش باران و رعدوبرق از اواسط هفته مردی که زن دومش را به قتل رسانده بود، از قصاص نجات یافت + عکس
سرخط خبرها

شیر باغ وحش وکیل آباد مشهد مریض است | منتفی بودن سوء تغذیه حیوان درنده+ فیلم و عکس

  • کد خبر: ۲۱۱۴۳۵
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
  • ۱
شیر باغ وحش وکیل آباد مشهد مریض است | منتفی بودن سوء تغذیه حیوان درنده+ فیلم و عکس
مدیر باغ وحش وکیل آباد مشهد هرگونه سوء تغذیه شیر این باغ وحش را رد کرد و از روند درمان این حیوان خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پس از انتشار عکسی از شیر لاغر و پوست به استخوان رسیده باغ وحش وکیل آباد مشهد که در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و موجب نگرانی دوستداران محیط زیستی شد، رهسپار باغ وحش قدیمی مشهد شدیم تا از حال و احوال این شیر مریض و اقدامات درمانی برای او بیشتر جویا شویم.

مجموعه باغ وحش وکیل آباد ۶۴ سال قبل توسط مرحوم محمد رستمی بنا نهاده شد و خاطرات بسیاری را برای مشهدی‌ها آفرید. این روزها، یکی از فرزندان بنیانگذار این باغ وحش، راه پدر را می‌رود و از این میراث مراقبت می‌کند.

جواد رستمی این ملاقات را با یک انتقاد آغاز کرد: بسیاری از اقدامات ما برای حفاظت از جان حیوانات از جمله مسائل پزشکی و افزایش طول عمر، تغذیه و نگهداری صحیح و... دیده نمی‌شود. اما یک عکس می‌تواند این شایعه را در افکار عمومی جا بیاندازد که ما به این مخلوقات خدا رسیدگی نمی‌کنیم.

با آقای رستمی به سمت قفس‌های درنده‌ترین حیوانات رفتیم. شیر، پلنگ و ببر، گونه‌هایی بودند که بیشتر حیوان این باغ وحش را تشکیل می‌دادند. اما از آن همه درندگی، سهم آقای رستمی اتفاقا لوس بازی این حیوانات بود؛ گویی رفیق او بودند و طوری خود را به قفس میچسباندند و ملوس می‌کردند که اگر ندانی در دنیای وحش چه می‌کنند، از معصومیت چهره شان تعجب می‌کنید.

این مجموعه دار دنیای وحش توضیح داد: بیشتر این حیوانات بچه‌های من هستند و برخی در خانه خودم به دنیا آمدند. آنقدر به آنان نزدیکیم که بخشی از وجود من و سایر پرسنل هستند. چگونه می‌توانیم به آنان رسیدگی نکنیم؟

وی عمر مفید برخی از این درندگان را اینچنین توصیف کرد: شیر یا ببر در دنیای وحش گاهی تا ۱۵ یا ۱۶ سال زنده است. اما در دنیای اسارت و پشت این میله ها، تا ۲۲ سال هم زنده می‌مانند. این کاملا به رسیدگی‌های ما باز می‌گردد.

شیر باغ وحش وکیل آباد مشهد مریض است | منتفی بودن سوء تغذیه حیوان درنده

"ریشا" فقط مریض است

در حال دور زدن میان قفس‌های بچه ببر‌های بازیگوش بودیم که به قفس ریشا رسیدیم؛ همان شیری که عکس مریض و بیحال او، نگرانی مشهدی‌ها و علاقمندان به حیوانات را در پی داشت و شهرآرانیوز را بر آن داشت که به دنبال وضعیت او به باغ وحش پا بگذارد.

دکتر کورش هنرمند، مسئول فنی و پزشکی باغ وحش به ما ملحق شد و توضیحات تخصصی اش برای ما ارزشمند بود.

شیر باغ وحش وکیل آباد مشهد مریض است | منتفی بودن سوء تغذیه حیوان درنده

وی به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: ریشا بیش از یک ماه است که مریض شده و قطعا ربطی هم به سوء تغذیه وی ندارد.

هنرمند خاطرنشان کرد: گربه سانان عموما دوست دارند شب‌ها فعال باشند و در قفس راه بروند و حدود ۱۶ تا ۲۰ ساعت از روز را استراحت کنند. همچنین فرایند‌های جفتگیری در این حیوانات، شیر نر را تا اندازه زیادی بی رمق و بی توان می‌کند؛ بنابراین شرایطی که ریشا با آن مواجه است چندان غیر طبیعی نیست.

این دامپزشک در ادامه تصریح کرد: از ابتدای کسالت ریشا، فرایند‌های درمان و مشورت‌های دامپزشکی را آغاز کردیم و اکنون در میانه درمان او هستیم. امروز (۲۳بهمن)، از این شیر آزمایش خون خواهیم گرفت و سنوگرافی، مرحله بعدی درمان اوست.

شیر باغ وحش وکیل آباد مشهد مریض است | منتفی بودن سوء تغذیه حیوان درنده

هنرمند در پایان به مسئله تغذیه اشاره و تاکید کرد: غذا‌های گوشتی این حیوانات توسط دامپزشکی تامین و در اختیار ما قرار می‌گیرد و برخی از این حیوانات و از جمله شیرها، تا روزی ۱۲ کیلوگرم انواع گوشت گاو، مرغ یا سایر فراورده‌های گوشتی را حدود یک ساعت مانده به غروب آفتاب دریاف کرده و می‌خورند. ریشا که یک شیر ۸ ساله می‌باشد نیز همین تغذیه را دارد؛ اما وضعیت درمانی وی به زودی مشخص خواهد کرد که مشکل اصلی کجاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
FH750
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
0
1
با درود بی پایان به دوستاران محیط زیست و ایران دوستان
--------------------------------------
من قبلا هم گفتم
بهتر است که برای شیران و گربه سانان بزرگ فضایی حدود 5 هکتار تهیه کنند و دور آن فنس بکشند و این شیرها را در آنجا رها کنند.

شیرها اگر تحرک داشته باشند کمتر مریض میشنود.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->